Sunday, October 14, 2012

Potty Training

Sebenarnya saya potty training Irfan agak lambat juga.
Sepatutnya seawal usia 2 tahun dah boleh start.
Tapi biasalah saya kan perasan sibuk.
Semendang tak cukup masa.

So bila dah masuk 3 tahun baru hegeh-hegeh nak buat potty training.
Lucky me sebab Irfan cepat belajar dan cepat selesa dengan cara baru.
Cuma mula-mula nak start tu tensi jugak.
Mana taknya MR. Daddy asiklah lupa nak menolong.

First step yang saya buat ialah ajar Irfan ke tandas setiap sejam.
Masa tu Irfan masih pakai pampers.
Setiap sejam mesti bawa ke toilet.
Tak kisahlah dia nak kencing/berak atau tidak.
Tapi kena biasakan dia ke tandas.

Untuk potty training Irfan, saya cuma ajar dia guna tandas yang sama yang saya gunakan.
Lepas seminggu ke dua minggu gitu, saya try tak pakai pampers.
Tapi kali ni setiap sepuluh minit kena tanya nak kencing/berak tak?
Setiap setengah jam ajak ke tandas.

Alhamdulillah tak sampai sebulan Irfan dah pandai ke tandas bila nak kencing/berak.
Dalam tempoh potty training tu, ada sekali jer Irfan terlajak kencing dalam seluar.
Waktu lain semua dapat diselamatkan.
And now dalam apa juga keadaan dia mesti nak ke toilet juga kalau nak kencing/berak.

So apa cabaran potty training Irfan?
Of courselah masa.
Waktu dengan Irfan tak panjang.
Sepanjang hari Irfan di nursery.
Masa yang ada untuk saya hanyalah Sabtu dan Ahad juga waktu malam.
Itulah sebaik-baik masa yang dapat saya manfaatkan.

Dan sebagai reward untuk budak yang dah tak pakai pampers tu, saya hadiahkan benda yang dia suka.
Obsesi si bujang saya tu adalah ultraman.
Maka reward dia juga ada hubung kait dengan ultraman.

Sepentot ultraman
 
 
Kemain seronok dia.
Makin tak naklah dia pakai pampers.
So sekarang waktu tidur malam jer pakai pampers.
Tidur siang pun tak pakai pampers dah.
Eloklah jimat duit mami beli pampers ko nak.
Lepas ni bolehlah guna bajet pampers Irfan ke pampers adik pulak.


No comments: