Saturday, October 6, 2012

Belajar Menyulam

Minggu ni macam minggu lepas-lepas juga.
Tidak ke mana-mana.
Saya tak larat.
Tapi MR. Daddy pagi-pagi hening dah keluar.
Ada majlis konvokesyen adik bongsu dia di UM.
Me and Irfan tinggal.
Saya memang tak larat nak ikut.
Sat lagi sampai sana, tak sampai setengah jam saya merungut suruh hantar balik.
Buat panas hati orang lain ye.

So dok kat rumah berdua dengan Irfan.
Lepas sarapan, kemas rumah lebih kurang.
Sapu sana sini, sidai kain, lipat kain.
Dah settle kerja, mandikan Irfan.
Then mula terfikir-fikir apa lagi nak buat ni.

Datanglah idea nak try menyulam.
Sebab kalau ikut manual mesin singer saya tu boleh menyulam juga.
Lalu gigihlah berusaha tanpa kenal putus asa...kononnya.

Mula-mula kita practice sulam tulisan blok dulu.
Dan hasilnya...

OK, boleh buat tapi still ada bahagian yang tak kemas. Katanya first try kan.

Lepas tu kita lukis pulak yang ada curve sikit.
Saya try sulam daun.
Dan hasilnya...

OK, curve lulus! Tapi masih wajib practice lembutkan tangan untuk pusing-pusingkan kain supaya hujung daun nampak lagi kemas.

Sekarang kita ciba susah sikit lagi.
Separa bulatan.
Saya try buat bunga.
Dan hasilnya...

Tangan masih keras. Masa nak buat pusingan tu agak terkial-kial jugaklah. Tapi boleh diperbaiki sebab asasnya dah tahu.

Last sekali kita buat penyudah.
Sekadar melatih tangan memusing kain.
Hasil akhir...

Puas hati jugaklah untuk first timer macam saya. Kalau selalu-selalu buat Insya-Allah akan nampak cantik dan kemas. Yang penting prctice!

Sebenarnya sesiapa yang ada mesin jahit yang ada fungsi jahitan zig-zag, boleh try.
Tapi make sure guna tapak khas untuk embroidery.
Check manual sewing machine korang.

Saya pun guna kaedah yang sama.
Jenis jahitan zig-zag dengan jarak jahitan 0mm.

OKlah daaaaaaaaaaaaaa.
Nak pergi cari baju kurung yang boleh dihentam untuk belajar menyulam.
Dah ketagih lah pulak.


No comments: