Wednesday, October 27, 2010

Asal Usul Beras - Part 2

Minggu lepas kami balik kampung saya di Sungai Besar, Sabak Bernam, Selangor. Kalau tak tahu kat mana sila buka Google Map ek. Ok masa saya balik tu saya tengok bendang (nama saintifiknya sawah padi) lapang, saujana mata memandang.

Saya fikir semua bendang itu sudah dibajak (untuk menggemburkan tanah), tapi rupa-rupanya belum lagi. Dan rezeki anak saya petang itu dapat tengok bendang dibajak. Biasanya bendang dibajak selepas jerami padi dibakar di atas tanah bendang.

Tujuan membakar jerami padi di atas tanah bendang ialah untuk membuang jerami padi tersebut sebab nak angkat satu-satu jerami tu tak larat dek non oiiiii...bendang orang kampung ni berelung-relung. Dan lagi satu untuk menyuburkan tanah (lebih kurang macam tulah sebab tanah bakar ni elok - kata orang kampung).

Yang tak bagusnya ialah bila diorang bakar jerami dekat bendang akan jadi pembakaran terbuka. Habuk jerami akan masuk dalam rumah dan menyebabkan rumah menjadi sangat kotor dan hitam. Kemudian sampai masa yang sesuai baru diorang bajak sawah untuk menggemburkan tanah.

Lepas tanah dibajak baru padi ditabur. Tapi biasanya sebelum padi ditabur dorang akan pastikan bendang ni berair sikit sebab nak pastikan padi tu tumbuh. Kalau musim hujan ok senang sikit sebab tak payah nak masukkan air ke dalam bendang.

Dah lepas menabur (tanam padi guna mesin) dorang akan jagalah padi ni supaya membesar bagai johan....sehingga sampai masa untuk dituai. Nanti kalau ada rezeki setiap kali balik kampung saya akan snap gambar untuk mengupdated proses bagaimana terhasilnya beras yang kita makan setiap hari tu.

Owh korang yang tak pernah tengok bendang dibajak layan gambar beberapa keping ni yea...Gambar-gambar untuk proses penanaman padi akan saya update mengikut prosesnya yea...


Keadaan bendang sebelum dibajak (sebelah kanan)


Sorry...terlindung dengan tangki air kecemasan my mum pulak

Biasnya kalau nak membajak bendang diorang akan pastikan bendang tu ada air sikit...sebab senang lepas bajak boleh terus tabur (tanam padi guna mesin)


Inilah gambar paling jelas dapat saya tunjukkan bagaimana proses membajak bendang.

Kali ni dorang dah tak parking jentera yang saya tak tahu nama nih kat rumah saya, takut saya panjat lagi agaknya....macam saya panjat mesin padi diorang dulu.



No comments: