Saturday, October 9, 2010

Mengenal Peribadi Diri

Cuba korang renungkan sekejap tajuk entry yang diberi itu. Bunyinya macamlah saya ni pakar psikologi ye tak! Idak...saya bukan pakar psikologi. Belajar psikologi empat semester pun dah buat saya muntah ijo tiap kali nak amik periksa paper psikologi. Serabut kepala mak, nyah! Banyak benor fakta yang tak boleh silap harus dihapal dan ditulis di atas kertas jawapan.

Tapi sebelum kita masuk entry nih saya nak tunaikan janji saya dalam entry sebelum ni pasai Program Bicara 45 tu. Program Bicara 45 tu sebenarnya diambil sempena dengan pengisian setiap sesi program selama 45 minit. Selama 45 minit itu seorang ahli yang telah dipilih akan berkongsi satu ilmu yang dia tahu selama 45 minit. Apa yang nak dikongsi terpulang kepada si tukang cakap. Ia tidak hanya berada dalam ruang lingkup skop pekerjaannya. Dia boleh bercerita apa sahaja yang boleh memberi samada nasihat, petunjuk, pengajaran atau apa-apa sahaja ilmu baru kepada ahli yang mendengar. Setiap tukang cakap diberi tempoh selama 45 minit untuk bercakap.

Mengenal Peribadi Diri ini pun saya dapat daripada Program Bicara 45 ini juga. So saya nak kongsi dengan korang-korang sumer. Ini bersangkutan dengan elemen alam iaitu tanah, air, api dan angin. Kata orang tua-tua elemen tanah boleh masuk dengan semua elemen alam yang lain. Air pula sesuai dengan elemen tanah dan api. Api pula sangat sesuai dengan elemen air manakala angin pula boleh dipasangkan dengan elemen tanah.

Klik pada gambar untuk besarkan, senang nak baca.

Cara nak baca senang jer. Korang cer tengok korang anak nombor berapa. OK let say korang anak sulong bermakna korang dalam elemen tanah yang mana elemen ini sesuai untuk semua. So korang boleh baca peribadi korang dalam elemen tanah tu. Begitulah seterusnya. Kalau anak kedua = air (sayalah tu..!), ketiga = api, keempat = angin dan seterusnya.

Menurut kata yvone (awek yang beri talk pasal Kenali Peribadi melalui unsur alam ni) ia sesuai untuk mereka yang sedang mencari jodoh untuk melihat keserasian. Kalau api dengan api (anak ketiga dengan anak ketiga tidak aman rumahtangga (kata dialah!). Tapi kata saya pula janganlah percaya 100% dengan semua ini. Takut merosakkan iman. Kita kena yakin dengan Allah yang telah menetapkan jodoh terbaik buat kita. Kalau nak jodoh terbaaaik! kita kenalah jadi baik sebab janji Allah perempuan yang baik itu untuk lelaki yang baik dan janji Allah itu pasti!

Selamat mengenal peribadi memasing. Ingat jangan percaya sangat walaupun ada keterangan mengenai elemen itu kena pada korang. Lain kali saya kongsi pulak ilmu yang disampaikan oleh ahli lain.Da....


No comments: