Sunday, August 1, 2010

Asal usul Beras

Sebutir beras ibarat setitik peluh petani...
Mesti korang pernah dengar tag-line iklan ni kan...
Tapi saya pun tak ingat ini iklan beras apaKenapa tetiba citer pasal beras ni?
Sebab sekarang kampung saya tengah musim menuai padi...
Bukan..! Bukan..! Saya bukan orang Kedah...
Awat Kedah jer ker ada sawah padi?
Ha kampung saya dekat Sungai Besar,Selangor...
Tak tahu kat mana...
Ish...ish...ish...ini geografi mesti tak berapa nak cemerlang zaman sekolah dolu-dolu ni...

Sungai Besar terletak di utara negeri Selangor dalam jajahan daerah Sabak Bernam bersempadan dengan Negeri Perak
Jelas tak gambaran yang saya berikan?
Tak jelas..!!!
Korang nih....

Sonang citer cam nilah...
Tahu cerita Nur Kasih?
Alaaaaa yang Remy Ishak jadi hero tu...
Ha laju pun angguk kepala...
Owh I heart Remy Ishak...kihkihkih
Kampung Nur Kasih tu tak jauh dari kampung saya...
Banyak padi kan....

Oops!!! Mari berbalik ke tajuk entry...
Dari mana asal usul beras?
Yea sila google sendiri...
Tajuk entry diberi sebegitu rupa sebenarnya bertujuan untuk menunjuk-nunjuk yang saya bergambar dengan mesin padi...
kahkahkahkahkahkah

Jangan marah u'ollllllssss

.


.

Kualiti gambar kurang jelas kerana abang mesin padi takut nak pegang kemera saya....

Nampak tak tu? Ha tu diorang tengah punggah padi yang telah siap diasingkan dari jeraminya di dalam mesin padi ke dalam lori untuk dihantar ke kilang...Gambar terpaksa diambil dari jarak jauh sebab tak boleh pergi dekat-dekat nanti kena miang padi!

Tengok tu!tengok tu! Seorang wanita yang anggun bergaya di atas mesin padi yang besar gedabak. Kalau kat New Zealand depa tak panggil mesin padi...depa panggil mesin gandum! Dah tu depa guna untuk potong gandum kekdahnya!
Hmmm dia lagi...saya lah tu...Mestilah gunakan peluang sebaik mungkin sebab nak dapat naik bukan senang dek non oit...
Owh itulah tuan sebenarnya gergasi kuning ini. Terima kasih abang topeng sebab bagi saya peluang jadi model gergasi kuning mu...



Sekian laporan bertulis dari saya petani-moden-kononnya...


Nota menunjuk-nunjuk: Korang pernah ker naik gergasi kuning ni???



4 comments:

~l PiNK BeAR l~ said...

Mak cik oiiii...
Tolonglah...mesin padi tu ko pergi panjat...laki hang tak terkejut ker nyah...

Unknown said...

Pinky,
Tak delah...anak aku yg terjerit-jerit nak ikut...masa ni dorang baru pas mesin padi bendang arwah ayah...so dorang parking kat situ terus. Akupun amiklah kesempatan bergambar dgn itu gergasi kuning. Gayat seh naik atas tuh...!

Anonymous said...

best pa ble nek mesin padi dapat lihat hasil titik peluh ppara petani

Unknown said...

Yea sangat best dpt naik mesin padi tu dan lebih best kalau kita semua dpt menghargai titik peluh si petani...

(teringat arwah ayah...)