Thursday, October 7, 2010

Alahai Anak Omak...

Dolu-dolu sebelum saya berkahwin, sebelum ada anak saya suka tengok pi'il anak orang lain. Tak kira lah anak sepupu ker...anak jiran ker...anak kawan ker...orang yang ada anaklah, saya suuuuuuuuuuker tengok. Saya suka tengok gelagat budak tuh.

Ada yang saya tengok ke mana pergi ngusunglah bantul buchuk dia. Tak kiralah...tengah tengok tv, bantal buchuk kat tangan. Tengah makan bantal buchuk kat pangkuan. Tengah main bantal buchuk kat bawah ketiak. Kadang-kadang dah naik lunyai bantal buchuk tu saya tengok tapi kata emak dia:

"Bantal buchuk tu bukan boleh ditukar-tukar, mengamuk dia nanti."

Ada yang sesetengah tu pulak puting tak lekang dekat mulut. Nyut...nyut...nyut...Ya ampun hilang comey.Kadang-kadang tuh sampai umur dah nak tadika puting masih tak nak lagi buang. Ini kes sepupu saya. Sampai umur 6 tahun masih lagi nyut nyut nyut puting dalam mulut. Dia cabut masa pergi tadika jer. Mak cik saya kater:

"Kalau tak bagi puting tu dekat dia nanti dia mogok tak nak sekolah."

Aish macam-macam pi'il budak-budak ni (sambil geleng-geleng kepala). Saya terpikir jugak nanti kalau saya ada anak macam mana pulak ragam anak saya. Kalau ikut perangai saya...alhamdulillah sebab ibu cakap saya baik masa kecil, langsung tak menyusahkan dia.

"e-eh iye ke bu"
"iye..."

Sekarang saya dah ada anak. Ya Allah lasaknya ampunlah tuhan. Setiap hari ada sajer aktiviti baru yang nak diterokainya. Memanjat memang hobi nombor satu dia. Lepas tuh 'mengemas rumah' terutama dapur (silalah bayangkan sendiri rumah yang dah dilanggar garuda...tak koser nyah nak menulis di sini...serabut!).

Lagi satu budak pusar dua ni juga suka meniru apa yang dilakukan oleh orang lain. Contohnya MR. Daddy suka angkat tangan bila melepasi guard rumah kami. Sekarang MR. Daddy dah tak payah angkat tangan sebab si kecik ni yang akan angkat tangan. Lepas tu dalam kete ada car-seat untuk dia. Minggu pertama dia nak duduk dalam tu. Masuk minggu kedua dia tak mo dah. Dia suruh mummy dia yang duduk dalam tu (silalah jangan bayangkan mummy duduk dalam car-seat ittew...huduh amat!!!)

Dan dia pun ada pi'il sendiri macam budak-budak kecik yang lain terutama waktu nak nenen dan tidur. Tahu apa yang dia suka buat? Tak tahu? Memanglah dah kata pi'il anak saya ye tak.! Dia sangat suka mengorek pusat dia. Entah apa rasanya tak tahulah.

Bila nak tidur tu kalau baju dia saya masukkan dalam seluar memang mengamuklah dia sebab tak dapat korek pusat. Bila dah kuarkan baju tu dari seluar sonoklah dia dapat korek pusat. Itu ok lagi. Tapi budak kecik sorang ni bukan setakat suka korek pusat dia sahaja, pusat orang lain pun dia korek!

Mangsa dia selalunya Mr. Daddy. Pantang Mr. Daddy tidur...mulalah dia menjalankan misi serang hendap dia. Kalau tak pakai baju lagilah dia suka, senang kerja dia. Tapi kalau pakai baju diselaknya perlahan-lahan lepas tu terus korek pusat. Tak ke hangin satu badan!!?

Tapi sebab anak sendiri sabor jelah. Sebab itu saya cakap kalau Irfan tidur MR. Daddy dan saya kena tidur jugak sebab kalau Irfan tak tidur MR. Daddy dan saya pun jangan harap dapat tidur. Tak adanya aman dunia!

Tapi itulah anugerah Allah yang tak terhingga buat kami. Kami antara pasangan yang terpilih untuk memiliki cahaya mata yang bukan semua pasangan dapat merasai nikmatnya. Jadi kesimpulannya kalau ada anak tu sayangailah anak anda. Jangan pandai sangat pergi buang baby tu ikut sedap dan jer...Di sana nanti akan dituntut oleh mereka itu hak mereka daripada kamu. Ada bran???



2 comments:

Yen said...

salam eby...anak aku pun sama tido gentel pusat...yg sulung dan no 2...tp utk setahun yg pertama...lps tu diaorg up sikit gentel nipple boleh tak huhu lg haru...

Unknown said...

Yen, huhu memang haru. tetiba takut laks...jgnlah Irfan gituh jugak lepas dah dua tahun nanti hehehe...