Tuesday, October 5, 2010

Bawa Laju-laju Nak Pergi Mana?

Pergi mati????
Ha kan dah keluar bahasa kasar!
Mintak maaf yea...Kita mulakan sekali lagi.

Assalamualaikum...
Salam Sejahtera dan selamat pagi (waktu Eby Safiah menulis entry ini)
Salam 1Malaysia....

Pagi tadi punya al-kisah. Dalam perjalanan ke tempat kerja. Kami bertembung dengan 3 kejadian kemalangan jalan raya. Ish...ish...ish...(sambil geleng-geleng kepala). Tapi mujur juga ketiga-tiga kejadian tidak meragut sabarang nyawa samada nyawa di dalam kenderaan atau di luar kenderaan termasuk nyawa binatang yang suka melintas jalan tidak pandang kiri-kanan. Jangan jadi macam binatang...pandang kiri-kanan sebelum melintas jalan. Ish...ish...ish...(sambil geleng-geleng kepala).

Kemalangan Pertama:
Melibatkan sebuah kereta proton wira warna biru gelap. Kereta siapa? Sila angkat tangan. Kereta ni kemek bahagian depan sebab langgar tembok yang menutup jalan yang belum dibuka. Faham ke? Maknanya jalan tu jalan baru...separuh jalan sudah dibuka separuh lagi masih ditutup. Mungkin kereta proton wira warna biru gelap itu dipandu laju, bila sampai tempat kejadian tak sempat brek DUM! langgar tembok tutup jalan. Macam mana saya tahu kronologi kejadian? Inilah hasilnya bila rajin tengok CSI. Tengok keadaan kemek kereta pun dah tahu kronoliginya. Cit blah lah Eby!!!

Kemalangan Kedua:
Jarak kemalangan kedua dengan kemalangan pertama hanyalah lebih kurang dalam 100meter. Kali ini melibatkan Proton Saga edisi baru kaler silver. Daripada pemerhatian saya yang suka menonton CSI di channel 701 Astro saya rasa kronologi kemalangan juga sama seperti kemalangan pertama. Bumper depan kereta saga tu habis terburai mencium jalan tar yang masih baru. Mungkin ia dipandu laju menuruni bukit, juga tidak sempat membrek DUM! melanggar tembok menutup jalan yang belum siap sepenuhnya.

Kemalangan Ketiga:
Yang ini berlaku di Putrajaya. Entah melibatkan kereta jenis apa saya tak dapat nak pastikan sebab banyak bebenor kereta yang benti tepi jalan tu. Maklumlah rakyat Mesia ni kan prihatin lagi busybody...ehem! ehem! ada yang tersedak ke? Tapi yang pasti sebuah motosikal terlibat. Kawasan ni memang selalu berlaku kemalangan sebab ini selekoh tajam dan menuruni bukit. Saya rasa kemalangan pagi tadi disebabkan kereta dipandu laju, jalan pula licin sebab baru lepas hujan. Mungkin ketika sampai di selekoh yang menuruni bukit dia cuba brek kete dia tapi tayar dah tak grib sebab dah botak so kereta pun menggelusur dan terlanggar motosikal yang memang sedang lalu di situ. Tengok betapa berguna ilmu CSI yang saya tonton...ngeh ngeh ngeh.

Kesimpulan:
1. Selalulah berhati-hati ketika berada di jalan raya tidak kira apa yang anda buat di atas jalan raya itu.
2. Kalau orang lain tak boleh nak berhati-hati andalah yang kena berhati-hati.
3. Kalau orang lain tidak mahu bertolak-ansur andalah yang perlu bertolak-ansur.
4. Tapi ingat! Berhati-hati pun perlu ada caranya. Jangan sampai sikap berhati-hati anda mengundang bencana kepada anda dan orang lain.
5. Sila gunakan kemudahan di kereta anda secara maksimum pada waktu yang sesuai. Gunakan signal untuk membelok dan menukar lorong. Gunakan lampu pada waktu hujan dan malam. Sila jangan pasang double signal waktu hujan. BAHAYA OK!
6. Lu pikirlah sendiri!

Sekian daripada saya yang menyaksikan tiga kemalangan yang tidak meragut nyawa tetatpi kerosakan harta benda. Bertemu lagi di lain masa.

No comments: