Monday, August 9, 2010

Ramadhan Datang Lagi

Pejam celik pejam celik Ramadhan pun tiba lagi...
Alhamdulillah saya masih lagi bernafas untuk menyambut Ramadhan tahun ini walau tanpa kehadiran ayah tersayang...
Semoga ayah ditempatkan dikalangan orang yang beriman dan beramal soleh...

Sebut pasal Ramadhan banyak perkara yang tergambar dalam pemikiran saya...
Banyak kenangan menyambut Ramadhan sepanjang 29 tahun mengecap kehidupan...
Di rumah sendiri, di negeri orang, di negara orang...

Kadang-kadang masa ada di rumah sendiri saya selalu bersungut.
Kadang-kadang masa ada di negeri sendiri saya selalu merungut.
Kadang-kadang masa ada di negara sendiri saya selalu bersungut.

Bila terpaksa menempuh kehidupan di tempat orang, baru saya tahu yang berpuasa di rumah saya itu jauh lebih seronok...
Bila terpaksa merantau ke negeri orang, baru saya sedar yang berpuasa di negeri saya sendiri itu jauh lebih meriah...
Bila terpaksa menjenguk ke negara orang, baru saya mengerti yang berpuasa di negara saya sendiri itu jauh lebih sempurna...

Bulan Ramadhan juga mengingatkan saya pada perihal 1001 macam kawan-kawan yang pernah hadir dalam kehidupan saya...
Macam-macam ragam dan gaya mereka menyambut Ramadhan...
Yang teruja dengan kecantikan mereka mengambil kesempatan di bulan Ramadhan untuk berdiet wajib supaya nanti bila tibanya Syawal mereka akan kelihatan langsing bergaya...
Yang bergelar student pula inilah masanya untuk berjimat cermat amalan mulia...
Maklumlah tak payah nak makan siang...kurang-kurang jimat 4-5 hengget...
Yang otak business pulak masa nilah nak jadik Tajul Dunia Baru...asyik pikir nak niaga jer...

Tapi yang paling best dalam bulan Ramadhan adalah Bazar Ramadhan...
Bukan saya yang cakap tapi seorang sahabat yang berbangsa China beragama Buddha...
Yea betul...!
Mamat ni seminggu sebelum bulan poser dialah yang paling happy go lucky...
Bila time bulan poser dialah manusianya yang paling awal tiba di Bazar Ramadhan tuh..
Macam-macam yang diborongnya...
Ngalahkan kiter yang berposer sehari suntuk nih...
Kuih sajer dah 6-7 jenis...
Kengkadang tuh dia lagi tahu gerai mana yang jual kuih paling sedap...
Ayam percik paling syok!
Bubur lambuk paling wallah!
Iyeeee...I tell you!

Masa kat oversea Bazar Ramadhan nilah yang paling saya rindu...
Bukannya saya gila kemaruk pun belanja kat Bazar Ramadhan cumanya kemeriahan Bazar Ramadhan tuh yang buat saya rasa sangat jauh dari insan-insan yang saya sayang...

El-leh macam ko sorang jer yang dok kat oversea...

Saya tahu saya ramai kawan dan sahabat di tempat orang te.ta.pi hati yang syahdu syahdan itu memang tiada obatnya...
Nak-nak pulak pagi hari rayo...

Sob-sob sob-sob...

Gerenti meleleh hingus sederas air mata...
Iyeeee...I tell you!

So kepada semua sahabat-sahabat saya di seluruh donia...saya ucapkan Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak...
Semoga Ramadhan ini lebih berkat buat kita...


No comments: