Tuesday, August 20, 2013

Angan-angan Mak Jemah vs. Kenyataannya Si Jemah

Dok termenung melayan mengantuk di meja kerja. Sakit dah kepala tahan mata dari tertutup. Mulut ni rasa dah nak terkoyak menguap. So layan kepala jangan bagi terlena jerrrrrrr. Then teringat angan-angan lama dari zaman kecik anak sampai laaaaa. Tersenyum-senyum sendiri.

Siapa masa kecik-kecik pernah verangan bila besar nak jadi doktor. Kalau korang tak pernah verangan nak jadi doktor korang memang tak in lah. Eh kamonlah kerjaya sebagai doktor adalah kerjaya yang sangat gah untuk menjadi angan-angan setiap budak yang berhingus. Saya pun pernah juga verangan nak jadi doktor. Kemain kembang-kembang hidung bila buat karangan "Cita-cita Saya Bila Besar Nanti". Eksyen...pilih doktor sajer.

Habis SPM apply scholarship dekat hospital swasta nak jadi doktor. Ambil test, lulus, dapat. Punyalah kembang bangga tak tentu hala masa tu. Tiap kali jumpa orang rasa nak cerita jer yang diri sendiri bakal jadi doktor lagi 6 tahun. Tapi hospital ni cara dia lain sikit. Dia tak direct bagi scholarship kat kau, kena buat on-job training dulu untuk sebulan. Kau lulus kau boleh proceed to next level. Maka masuklah bekerja. Minggu pertama running ward. Sap-sap-soi. Cuma bila kena buat dressing patient kencing manis tu ada rasa ngeri lah juga. Pak cik-pak cik tu tak menjerit ahkak yang over. Cucuk-cucuk tak ada sebab belum bertauliah.

Ok cerita bermula di minggu kedua. Minggu kedua OT. Bilik Pembedahan. Kau tak buat apa pun just stay situ tengok dan belajar. Start berpeluh dahi, ketiak semua. Rasa berdebar-debar. Shif pertama malam. Patient pertama mangsa kemalangan jalan raya. Shit! Waktu tu serius rasa cannot stand. Take over stretcher
daripada ambulan sampai OT. Tak tahu nak hurai perasaan masa tu. First time life depan mata.

Dengan kepala yang dah tak sempurna, dengan tulang peha terkeluar. Man...sampai hari ni i still can see him clearly! Bau darah memang sangatttttttttttttttttt kuat!!! Sangat hanyir!!!! Sangat memeningkan!!!!!!!!! Rasa mual, rasa nak muntah. Rasa tak boleh nak bertahan dah. Lif terbuka sampai depan pintu OT saya pengsan dulu. OK memang cannot go lah. Tak boleh stand benda macam tu. Sangat menghantui ku setiap saat dan waktu. Dannnnnnnnnnn akhirnya saya mengalah. Doktor bukan bidang saya. Biarlah saya sekadar membelah mesin-mesin bisu yang berselirat wayar...

Itu belum masuk bab sedu sedan. Korang bertungkus lumus berusaha menyelamatkan satu nyawa. tetapi takdir tuhan dia "dipanggil" pulang. So korang terpaksa menyampaikan berita sedih itu buat keluarg ayang menuggu di luar. Ko ingat senang nak cakap. Dah lah ahkak ni drama quenn. Kang aku belum mula buka mulut, tengok family members aku dulu yang meraung. Memang hati tisu ek.

Korang yang dah jadi doktor, yang bakal jadi doktor...saya salute. Salute sebab korang memang hati cekal, tough punya orang, keras luar dan dalam. Memang padan lah habuan yang korang dapat.

No comments: