Thursday, April 22, 2010

Hujan Rahmat Telah Turun

Bermula dari tengah malam tadi hingga sampai di office hujan rahmat telah turun. Oh, bukan hujannya si rahmat tapi hujan yang membawa rahmat...

Kata ustazah saya hujan itu turun bersama dengan rahmat dari-Nya. Jadi waktu hujan turun adalah salah satu waktu yang baik untuk berdoa...

Doalah mohon keampunan...

Doa mohon dipermudahkan kehidupan...

Doa dilapangkan rezeki yang halal lagi berkat...

Doa jadi pelajar yang baik, ibu bapa yang baik, anak yang baik...

Doa untuk kesejahteraan umat Islam sejagat...

Doalah apa saja...

Tapi doalah yang baik-baik...

Allah itu Maha Pemurah Maha Penyayang

Tapi kalau sekali kita berdoa tapi tidak terus dikabulkan janganlah kita berputus asa. Doa perlu dengan usaha, KAlau sudah berusaha tapi tidak juga tertunai hajat kita jangan kita menyalahkan takdir. Sesungguhnya takdir Allah itu adil untuk semua hamba-hambaNya. Buka mata dan minda kita. Renung sedalam-dalamnya. Saya pernah kata kadang-kadang sesuatu yang kita inginkan itu sebenarnya tidaklah baik untuk kita tetapi sesuatu yang kita tidak mahu itu yang terbaik buat kita. Bukankah Allah itu Maha Melihat segala yang tersembunyi dan Maha Tahu segala yang terselindung di langit dan di bumi.

Saya juga begitu. Saya mahu berkerja keras untuk jadi kaya. Hidup senang-lenang, dilimpahi wang ringgit. Dihormati, disegani dijadikan contoh dan ikutan. Tetapi saya terfikir kalau saya jadi kaya mungkin saya akan lupa diri. Mungkin saya sombong, bongkak, taksub dengan kekayaan yang saya miliki sedangkan semua itu pinjaman di dunia semata-mata, di akhirat jua saya kekal selamanya. Saya pasti menjauh dari Pencipta saya. Tidak lagi mahu sujud kepada-Nya kerana saya sibuk dengan harta benda saya. Atau jika saya tidak begitu mungkin saya hidup dalam ketakutan. Bimbang akan keselamatan keluarga saya, harta benda saya, wang ringgit saya. Hidup saya tidak juga tenang.

Dengan kehidupan saya sekarang saya bahagia. Ada masa dengan keluarga. Boleh memasak makanan kegemaran saya. Pulang ke kampung menjenguk ibu dan bapa. Berhujung minggu dengan MR. Daddy dan herokecil saya. Saya tak kaya tapi saya bahagia. Hidup saya tidak bimbang dan resah. Saya selalu mengingatiNya kerana saya banyak permohonan kepada-Nya. Jadi bila saya fikir-fikir semula saya rasa lebih baik saya begini sahaja. Tidak kaya tidak juga papa kedana. Sedang-sedang sahaja.

Anda? Renungkan semula dan andalah penentunya...



K.A.M.I

1 comment:

~l PiNK BeAR l~ said...

wah nyah lamanya mak tak memberi komen-komen yag bernas utk n3 mu...

mak bukan apa nyah sibuk giler skrg nih...

maklumlah byk projek besar masuk...

tp bila mak basa n3 mu yg ini tetiba mak rasa nak mengomen (boleh gitu?)

dulu mak pong selalu mcm tuh...

bila doa tapi tak dimakbulkan cepat suka sgt nk pikir -ve side tapi bila ada sekali tu mak t'kena baru mak beringat...

betul katamu nyah...

kdg2 sesuatu yg kita xsuka itu adalah yg t'baik buat kita & sesuatu yg kita suka itu mungkin akan memudaratkn kita. sesungguhnya Allah itu lebih tahu dari segala-galanya.

Wah...gitu! sekali mengomen mcm nk buat n3 pulok...

Jgn marah nyah!