Thursday, March 17, 2011

Perkahwinan Itu Perkongsian

Betul tak?

Yang belum kahwin tapi tetap nak angguk kepala sebab setuju pun tak apa...boleh jer..

Banyak yang saya belajar dalam sekolah rumahtangga. Belajar mengenali dia dan diri sendiri. Belajar memberi dan menerima. Belajar berkongsi suka dan duka. Belajar itu dan ini.

Sekolah rumahtangga juga mengajar saya untuk tidak terlalu berdikari, mengajar saya untuk selalu meminta pertolongan, mengajar saya untuk berkongsi apa yang saya ada dan rasa.

Dulu sebelum berkahwin semua benda dan perkara saya buat sendiri tetapi bila dah ada dia saya kena belajar mengagihkan tugasan. Walaupun kadang-kadang semak juga mata saya bila kerja yang dia lakukan tidak mencapai tahap piawaian ISO SIRIM saya.

Bila dia di dapur, dapur pasti dilanggar garuda. Bila dia menyidai pakaian, uish payah nak komen. Bila dia mengemas rumah, kadang-kadang saya tak perasan pun rumah tu dah berkemas.

Tapi bila melihat betapa lelahnya dia melakukan tugasan yang selalu saya lakukan itu, saya pasti akan membatalkan niat memberi komen-komen juri tetap yang profesional. Dia tidak mengeluh. Jauh sekali untuk mengungkit. Malahan selalu dia akan bertanya apa lagi yang boleh dibantunya. Tetapi demi mengelakkan saya diserang migrain yang berulang saya selalu mengatakan dah tak ada apa-apa lagi.

Dan sekarang kami dalam mood berpindah rumah. Maka banyaklah harta-harta ahmad albab yang perlu disimpan. Kali ini walaupun saya tahu perkahwinan itu perkongsian TE.TA.PI saya tetap nak melakukannya seorang diri. Tak sanggup dah suruh dia tolong kemas dan packing barang-barang. Poning kepalo den!

Agihan tugas kali ini:
Mummy : Packing barang.
Daddy   : Angkat!

3 comments:

Unknown said...

Sayangnya.... ada ramai manusia yg tidak menghargai erti perkahwinan...
makna perkahwinan itu adalah sia2...
(dari pengalaman)

Unknown said...

IeYzA azmIEY,
Uiskh sungguh mendalam komenmu sahabat. Tetapi itulah dunia nyata. Mereka lebih gemar "ambil mudah". Semoga Ieza tabah melayari bahtera perkahwinan itu dan melalui hari-hari di sekolah rumahtangga.

Unknown said...

muahahahaha.... ermmm xtabah dah B...
sbb hanya sebelah pihak yang nampak nya asik beralah dan bersungguh dgn perkahwinan itu....