Thursday, September 9, 2010

Owh Tragiknya...

Pagi ini 30 Ramadan...seperti biasa kami keluar bekerja di awal pagi...
Pukul 4.30 pagi herokecil sudahpun bangun nak ikut MR. Daddy keluar mencari sesuatu untuk dijadikan habuan bersahur sementara saya di rumah mula memenuhkan isipadu beg-besar-balik-kampung sebab petang ni kami sekeluarga akan berangkat pulang ke kampung yang jaraknya berpuluh kangkang kera.

Saya pun mula memilihh baju untuk MR. Daddy...persalinan untuk herokecil dan...dan...dan...eh! saya baru perasan saya tak ada baju raya....
Waaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! Kenapa jadi macam nih? Kenapa boleh lupa beli baju raya sendiri...
Kenapa? Kenapa? Kenapa?
Owh Tragiknya...

Tak per-tak per...saya memujuk diri sendiri...
Andai itu takdirnya saya redha...owh hanya kerana tidak ada baju raya itu tidak bermakna saya tidak boleh merayakan aidilfitri yang mulia ini...

Siap sesi kemas-mengemas pakaian dan setelah berjaya memenuhkan isipadu beg-besar-balik-kampung dengan padatnya walau balik hanya tiga hari te.ta.pi! gaya balik kampung mesti ada...maklumlah orang ada kampung kata saya kepada MR. Daddy sambil angkat-angkat kening.

Pukul 7.00 pagi kami keluar untuk pergi kerja...bawa sekali beg-besar-balik-kampung yang berat macam penuh jongkong emas...owh indahnya kalau betul-betul penuh jongkong emas...sebab konon-kononnya habis kerja kami nak terus balik kampung...maklumlah orang ada kampung *sambil angkat-angkat kening jeling MR. Daddy*.

Dalam perjalanan ke opis memang lancar tanpa gangguan kecuali lopak-lopak jalan dan bonggol-bonggol yang sengaja dibina untuk memperlahankan kenderaan-kenderaan yang dipandu laju-melulu-tak-ingat-mati serta traffic light yang cuma ada tiga warna tak meriah tu.

Sampai di opis sangat awal...dan semua orang yang berselisih dengan saya dari turun kereta sampai dekat meja opis asyik tanya soalan-sama-yang-tak-mencabar-minda:
"Eh, tak cuti lagi ke?"
"Eh, kerja lagi...esok kan raya."
"Eh, ada lagi?"
Owh tragiknya...
Salahkah saya seorang-pekerja-yang-berdedikasi-dan-berdisipllin-tinggi bekerja satu hari sebelum hari raya????
Salahkah? Salahkah? Salahkah?

Owh Tragiknya...

No comments: