Tuesday, May 4, 2010

Siapa Yang Benar...Siapa Yang Salah?

Kes remaja ditembak mati polis itu masih hangat didebatkan...

Sebelah pihak mengatakan remaja itu mangsa kekejaman pihak polis yang salah guna kuasa...
Sebelah pihak lagi mengatakan remaja itu sendiri yang mencari sebab...
Saya? Anda rasa di pihak yang mana..?

Saya ibarat seorang hakim...ibarat saja okeh!
Saya tidak boleh menyebelahi mana-mana pihak.
Tidak kepada remaja tersebut mahupun abe-abe polis berkenaan...

Cuma...
Ha! Ada cumanya tuh!
Cuma saya terfikir dari sudut hati yang paling dalam...e-ce-ceh...macam bagus jer...
Kehkehkehkeh

Saya terfikir macam mana ibu dan bapa remaja ini memberi keizinan kepada anak mereka yang masih di bawah umur...tidak berlesen...memandu sebuah kereta dan menumpangkan pula seorang rakan...Tang situ jer kita dah tahu salah! Lepas tu bila ditahan peronda polis...disuruh berhenti...lari! Biasanya orang yang macam mana yang lari dari polis nih? Orang yang bersalah kan? kan? kan?

Lepas tu yang abe-abe polis pong awatnya hangpa tembak budak tuh! Adui-ai kan dah jadi kes besaq lagi terhangat di pasaran..! Yang saya tahu polis hanya dibenarkan menembak jika mereka berada di dalam keadaan terancam dan tembakan pula haruslah tidak melepasi paras pinggang pesalah...dalam kata lain tembakan tidak membunuh pesalah sebaliknya hanya mencederakan tetapi pesalah boleh ditembak mati jika masih menggugat nyawa abe polis...kiranya mereka hanya mempertahankan diri. Pun kena jugak buat laporan bertulis (sila betulkan saya jika saya salah..! Info: diberi oleh seorang rakan yang bertugas sebagai anggota polis)

Jadik siapa yang salah? Mereka dan keluarga mereka atau mereka dan keluarga mereka jugak...
Sila jangan salah faham okeh! Seperti saya katakan awal-awal tadi saya tidak akan memihak kepada mana-mana side...kiri tidak kanan pun tidak biar saya duduk di atas pagar walaupun pagar itu bergoyang-goyang...apa kes?

Anda fikir-fikirkanlah tetapi suka saya ingatkan jangan menghukum..! Kita tidak berhak.

Nota: Isu di atas adalah isu sensitif...Sila jaga ayat-ayat berbisa anda.


K.A.M.I

No comments: