Friday, November 22, 2013

Jual Durian Katanya

Budak-budak memang suka meniru kan. Diorang tengok, then diorang belajar, then mulalah nak apply. Try test kata orang. Sebab tu kepimpinan melalui tauladan. Baik contoh yang kita tunjuk...baiklah ikutan mereka. Begitulah sebaliknya.

Macam Irfan dengan Nuha. Nuha tu walaupun baru satu tahun belum pandai cakap pun tapi meniru apa yang kita buat memang ligat. Buat masa sekarang idolanya abang Irfan. Apa yang abang Irfan buat semua dia nak tiru. Dan Irfan macam biasa memang suka buat benda tak senonoh. Lalu terciptalah dua orang budak yang suka buat kerja aneh-aneh.

So siapa idola Irfan? Persekitaran dia. Kalau pada pandangan mata dia apa yang seseorang tu buat nampak cool maka dia akan cuba apply. Bukan sekadar tertumpu pada perbuatan malahan percakapan. Kalau ada perkataan yang aneh-aneh pada pendengaran dia, dia akan cuba guna.

Last night dia "jual durian". Hasil daripada pemerhatian dia. Selalu kalau pergi menghala Seri Kembangan tu tepi jalan ada orang jual durian. Dia memang suka durian. Jadi suasana tu memang capture pandangan mata dia. Dan hasil pemerhatian itu...

Terciptalah






Penjual duri

No comments: