Friday, May 20, 2011

Etika Menjawab dan Membuat Panggilan

Lor...
Angkat jelah telefon tu jawab:
"Halllllllllloooooooo..."

Kalau telefon sendiri memang syoklah jawab macam tu.
Tapi kalau telefon office?
Try buat macam tu.

Bukan apa...
Mami banyak kali dah terkena kes-kes telefon ni.
Baik masa jawab panggilan mahupun buat panggilan.

Sebenarnya mami pantang jugak kalau orang telefon main terkam tak ada intro.
"Hello sapa ni?"

E-eh, tak reti bagi salam ke?
Tak pun kasi intro sikit.
Selamat pagi-tengah hari-petang.
Kasi tau awak tu siapa dan dari mana.
Lebih-lebih lagi untuk urusan rasmu.
Lantaklah kalau yang jawab tu tak tanya pun siapa kita.
Yang penting budi bahasa amalan mulia.

Kita call orang mestilah kita tahu apa tujuan panggilan itu dibuat.
Kepada siapa kita nak bertanya.
Mungkin yang menjawab panggilan kita tu bukan orang yang sepatutnya tapi patutkah kita tanya siapa dia?
"Hello, siapa ni?"

Even kalau ragu-ragu atau takut salah nombor, boleh apa tanya nama syarikat tu.
"Ini Syarikat XYZ Sdn. Bhd ke?"
"Ini Kementerian ABC ke"?
Tak ke molek lagu tu...

Pastu kalau jawab telefon...
Separuh syarikat/jabatan/kementerian menyarankan staffnya mengangkat telefon dengan diiringi nama syarikat/jabatan/kementerian tersebut.
"Hello, Syarikat XYZ Sdn. Bhd."
"Hello Kementerian ABC."
Rasanya tak rugipun kalau buat macam tu.

Dan jawablah telefon dengan senyuman.
Memang si pemanggil tak nampak tapi melalui suara mereka tahu air muka kita waktu tu.
Dan ini akan meninggalkan tanggapan pertama terhadap diri kita...
Dan syarikat/jabatan/kementerian tempat kita bekerja.

So...
Lepas ni amalkanlah cara yang beretika setiap kali membuat dan menjawab panggilan.


Sekian, teima kasih.

3 comments:

Unknown said...

hohoho...sayer da belajar benda ni dan mang kena amalkan... sebagai seorang PA sakit aty camne pon aritu bila org tepon kena angkat penuh dgn adab sopan dan lemah lembut, tapi setakat "Hello" jelah tak ada makna da cakap "Selamat petang, Jabatan Kaji Bulan dan Bintang..." iskkk ta kuasa makkk! janji org yg dgr sore sayer tu lembut aty sbb sayer ckp dgn sopan sudah....

Unknown said...

I pun pernah bel ms keje customer service dulu.Skrg kat KLIA slalu sgt org salah no.Dah tu tanya kiter sape.Bila bgtau nama, blh pulak dia ckp "sapa?tak pernah dgr pun."Mmg nk kena sepak lah tu.

Unknown said...

hahaha... maknanya u kena buat entri "etika membuat panggilan" ahaks ahaks...