Thursday, March 4, 2010

Jangan Jadi Seperti Lalang

...ditiup ke kiri lentok ke kiri
...dihembus ke kanan tunduk ke kanan

Pernah anda dengar peribahasa di atas?

Pasti pernah kan...

Saya selalu dengar..dolu dolu lah masa zaman anak anak ribena.

Cikgu cikgu di sekolah dan emak selalu sebbut pepatah ni pada saya.

Faham maksud nya?

Yea! Jangan mudah terpengaruh dengan orang yang berada di sekeliling kita.

Maklumlah zaman remaja adalah zaman krisis identiti...Uuuuu krisis identiti? Bunyinya menakutkan...

Pada waktu inilah kita mudah dipengaruhi oleh rakan sebaya...Yang mungkin kita rasakan cara mereka itu cool...

Kenapa yea? Entah jangan tanya saya...sebab saya memang tidak ada jawapannya...
Saya biasanya suka berada di garisan khatulistiwa yang beriklim panas dan lembap sepanjang tahun...

Tidak menyebelahi kutub utara yang suhunya melepasi takat beku atau...

Kawasan gurun sahara yang cuacanya selalu membakar kulit.

Jadi...

Saya rasa tidak salah menjadi seperti lalang...

...ditiup ke kiri lentok ke kiri
...dihembus ke kanan tunduk ke kanan


asalkan akarnya tetap di situ...
jitu mencengkam tanah bumi...



K.A.M.I

No comments: