Wednesday, July 15, 2015

Hutang PTPTN Tetap Dipanggil Hutang

Pernah berselisih pendapat dengan seorang kawan pasal hutang PTPTN ni.
Kisahnya sebab saya tak setuju dengan pendapat dia, dan dia juga tidak setuju dengan pendapat saya.

Masa tu tengah riuh pasal bebudak lepasan U mintak kerajaan mansuhkan hutang PTPTN.
Kononnya PTPTN ni ada riba'
Banyak menipu dan bla bla bla

Oklah fine ada satu tahap memang saya rasa interest PTPTN ni agak tinggi.
AKAN TETAPI
Semua tu sebenarnya dah ditulis di atas beberapa helai kertas putih dengan tulisan cetakan komputer warna hitam yang dipanggil PERJANJIAN yang mana kamu, kamu, kamu dan aku juga MALAS untuk membacanya.

Sebab masa tu misinya adalah mendapatkan duit untuk tampung kehidupan bergelar mahasiswa / mahasiswi.
Jadi kenapa waktu DIPAKSA bayar nak buat-buat sawan kononnya PTPTN ni serupa Ah Long, interest tinggi, mengenakan riba' yang haram, bla bla bla.

Sekalipun kita nak mansuhkan PTPTN tu yang masih dalam status BERHUTANG silalah bayar HUTANG kita tu.
Tak kan berkat hidup kita selagi yang dipanggil HUTANG itu masih tidak kita selesaikan.

Saya habis belajar tahun 2006 tapi start bayar PTPTN tahun 2010 dengan nilai pembayaran tahun pertama hanyalah RM 50.00 / bulan.
Ya hanya RM 50.00 sebulan. 
Sendu sangat kan.

Tapi year by year saya naikkan jumlah tu seiring dengan peningkatan hidup saya dan sekarang selepas 5 tahun daripada jumlah asal RM 28,000.00 dah tinggal suku.

Bayar hutang itu WAJIB.
Sebab kita yang memilih untuk berhutang dengan mereka.
Asbab HUTANG itu kita layak bergelar MAHASISWA / MAHASISWI.
Asbab HUTANG itu kita mampu mencari pekerjaan
Asbab HUTANG itu kita merasa pakai kereta besar
Jadi bayarlah HUTANG itu supaya ia menjadi asbab pula untuk kita hidup dengan lebih tenang dan gumbira.

No comments: