Wednesday, July 2, 2014

Ramadha Ya Ramadhan

Hari ni dah masuk hari keempat Ramadhan. Sekejapan jer rasanya kan. Macam baru sangat masuk tahun baru tetiba dah Ramadhan. Nanti tetiba lagi dah hujung Ramadhan. Haish...Tetiba jugak dah Syawal. Eh...biar betul. Tetiba pulak dah dapat berita telah kembali ke rahmatullah. Inalillah

So macam mana dengan Ramadhan tahun ni. Ada apa-apa ikrar Ramadhan yang korang buat?

Saya dengan MR. Daddy selalunya bulan Ramadhan memang akan ada ikrar yang kitorang akan usaha untuk laksanakan. Macam tahun lepas ikrar ke param cuma akan beli kuih atau air-air yang tak boleh bancuh sendiri. Dan misi kitorang berjaya. Alhamdulillah. Bukan apa nak mengelakkan pembaziran.

Dan Ramadhan tahun ini kitorang berikrar untuk tidak langsung ke param. Tahun ni nak masak. Menu untuk berbuka apa pada setiap hari juga sudah disediakan. Kekdahnya siapa sampai rumah dulu dia mesti terus ke dapur. Then siapa yang balik kemudian dia akan sambut baton.

Gitu!

Apa yang penting kerjasama. Iyelah kena faham sama-sama keluar kerja, sama-sama puasa so sama-samalah masak. Bergabung meletops!!! Tak jatuh aih ego suami kalau kena tolong isteri dekat dapur. Kalau idak pun settlekan anak-anak. Ini isteri bersilat dekat dapur cik abe melingkor main handphone. Tepat waktu berbuka lauk tak siap tahu pulak nak bising dengan isteri. Tak patut...tak patut.

Untuk bersahur pulak panaskan jer lebihan lauk waktu berbuka. Ada separuh orang dia tak boleh ulang lauk sama lagi-lagi kalau lebihan. Kitorang no problem! Lagipun subuh-subuh syafie tu takat mana sangat tekak ni lalu nak makan. Waktu sahur ni konsep makan bukan untuk kenyang tapi untuk lapik perut. Lagipun dalam sahur ada keberkatannya kan.

Sebab both me and MR. Daddy kitorang ni terlatih bangun sahur dari kecik. Walaupun hanya untuk minum seteguk air...tetap akan bangun sahur. Tapi memang tak lah kan. Kalau dah bangun tu tak ada ertinya seteguk air dah. Wajib lah makan juga. Cuma tak berapa nak heavy.

So uolls silalah bergembira menjalani ibadah puasa. Sebab bulan Ramadhan ni bulan yang paling banyak keberkatan. Bulan yang paling mudah untuk kumpul pahala.

Yok ramai-ramai tebalkan buku kanan (o_0)v


No comments: