Monday, March 5, 2012

Mencari Kekuatan

Sekarang badan tengah tak kuat.
Tekak pun pahit jer.
Tapi gagahkan jugak diri ke pejabat.

Teringat balik waktu mengandungkan Irfan.
Lembik selembik-lembiknya.
Dari bulan pertama mengandung sampai masuk enam bulan, berat badan turun mendadak.
Dua kali kena drip air dekat hospital.
Apa benda pun tak boleh nak makan.
Bila makan muntah sampai tak boleh nak berjalan langsung.

Kata orang mabuk-mabuk ni masa tiga bulan pertama jer.
Tapi bahagian saya, hingga ke labour room masih lagi muntah-muntah.
Sampai lembik tak berdaya dah kat dalam labour room tu.

2nd time pregnancy ni saya harap kuranglah sikit mabuknya.
Tapi buat masa sekarang ni agak parah jugak.
Badan jadi letih tak berdaya.

Taken from google

Balik kerja macam tu lah saya.
Baring tak buat apa-apa.
Kerja rumah, masak, Irfan semua MR. Daddy yang uruskan.
Bila berdiri lama sikit mulalah rasa nak pitam.
Mujurlah Irfan pun macam faham.

Kadang-kadang bila saya dah start muntah-muntah, Irfan berlari datang dekat saya.
Urut belakang saya.
Tanya, mami ok tak?
Bila dia tengok saya masih muntah tak berhenti-henti mulalah dia panik.
Berlari cari MR. Daddy tanya apa yang nak dibuat.

Hopefully penangan mabuk ni tak berlarutan macam Irfan dulu.
Iyalah setiap orang habuannya berlainan kan?

3 comments:

ieYzA azMieY said...

ehem ehem ehem!
sudah berbadan dua rupanya....
diam diam ubi berisi ni.
congrate sayang... bahagia mendengarnya. andainya saya juga sedang berbahagia begini~ selalu impikan nya....haishhh~

::cry::

Unknown said...

Thanks Eiza. Ni tengah mencari kekuatanlah ni. Ai kalau preggy mmg bdn jadi lemah n lembik tak berdaya.

InsyaAllah satu hari DIA pasti temukan awak dgn "si dia" yang telah pasti utk awak. Jangan putus berharap. Saya doakan untuk awak.

ieYzA azmIEy said...

sabar yeap B, cabaran ibu mengandung :)
untung tau sbb ada sesetengah org tk rasa pon jerih perih mengandung ni, tu yang men bantai je anak tu, men buang2...huh!

urmm, tamau pk lagi lah buat masa ni. saya tetap nak tunggu DIA yang dah pilih jalan hidup DIA sendiri :) sbb saya yakin Allah takkan kecewakan hambaNya :)