Friday, July 16, 2010

Rahmat dari Allah

Pagi tadi dalam perjalanan ke tempat kerja saya ditemani hujan yang turun
Dimulai dengan hujan renyai-renyai dan kemudiannya menjadi lebat

Entah kenapa hati saya jadi sayu tiba-tiba...
Tak tahu mengapa
Perasaan itu hadir perlahan-lahan...

Sesungguhnya hujan itu rahmat dari Allah
Rahmat yang Allah turunkan untuk seluruh makhluk-Nya di muka bumi ini
Tapi kita kadang-kadang selalu terlupa
(saya juga...)
Bila turunnya hujan kita merungut...
Takut kain jemuran susah nak keringlah...
Takut nanti banjir kilatlah...
Tak boleh nak pergi mana-manalah...


Sedangkan di waktu turunnya hujan Allah bukakan pintu langit untuk kita berdoa
Untuk kita 'meminta' kepada-Nya
Tetapi kita 'sombong'
(saya juga kadang-kadang begitu)
Sedangkan ketika hujan adalah antara waktu yang mustajab untuk berdoa

Semoga selepas ini kita semua akan selalu ingat bahawa:
"Hujan yang Turun itu Membawa Seribu Rahmat dari Allah"


nota: entry ini tidak berniat menyinggung mana-mana pihak...kalau ada yang terkena saya minta maaf yea...


No comments: