Friday, March 15, 2013

Supplement

Assalaaaaaaaaaaamualaikum
Hai...gud morning.
Supplement.
Ini hari mahu cerita pasal supplement.
Khasnya yang saya makanlah.
Actually saya ni jenis manusia yang memang tak percaya pada supplement, pil-pil, vitamin-vitamin bagai nih.
Ini semua poyo!
Tapi...
*banckground muzik sedih*
Seiring dengan peningkatan usia *kofkofkof*
Saya akhirnya mengalah...

Search sana google sini
Baca itu belek ini
Akhirnya keputusan pun dibuat.
Saya pilih supplement dan vitamin daripada shaklee.
Kenapa shaklee?
Sebab dalam banyak-banyak vitamin dan supplement, Shaklee ada mengkhususkan vitamin untuk ibu menambah susu.
Dan itulah punca utama saya perlukan vitamin dan supplement.
Nak dijadikan cerita jumpa pula dengan sahabat lama (kawan sekolah rendah) yang jual vitamin Shaklee ni.
Oh Allah permudahkan urusan saya.
Alhamdulillah.
Maka bermulalah rutin dengan supplement dan vitamin.

Sekali sampai ko! Melopong!
Banyak gila and besar gila kot vitamin-vitamin dia.
Ohemmgee!
Bolehkah ku telan ni.
But again sebab factor usia kugagahkan jua.
Saya ambil set 3M - Penyusuan Extravaganza *tak agak-agak shaklee ni letak tajuk*

Start dengan early morning - ESP (Energizing Soy Protein)
Awal-awal takut betul saya nak minum.
Sepanjang hidup tak pernah ku minum soya.
But this time MESTI minum.
And surprised me.
Tak ada masalah pun nak minum.
Campur dengan milo suam habis jer segelas besar.
awal-awal tu memang propa sungguh...gila psiko.
Now dah jadi WAJIB minum.
Sangat bagus sebab breast memang cepat penuh.

Then ambiklah breakfast.
Bila dah minum ESP breakfast saya hanyalah roti.
Benda berat tak boleh masuk sebab perut rasa kenyang.
After breakfast vitamin 3 serangkai.
Vita-Lea, B Complex, Vita C

Sebenarnya payah jugak nak telan sebab pilnya besar-besar.
Kecuali Vita-C.

Ok, then after dinner Alfafa
Ini pun bagus untuk penghasilan susu.

Sebelum tidur satu lagi.
OsteMatrix
Ini untuk kalsium
Tapi tak agak-agak.
4 biji sekali makan.
Aduh pressure betul.
Tapi bila dah biasa tu rileks jer.
Objektif OsteMatrix ni ganti balik kalsium yang hilang.
Banyak faktor kehilangan kalsium ni.
Lebih-lebih lagi ibu yang mengandung dan menyusukan anak.
Banyak kalsium yang akan diserap oleh anak sebab mereka perlukan untuk pembentukan tulang, gigi dan gusi.

OK setakat ni dah 2 minggu makan.
Alhamdulillah dah mula nampak kesannya.
Harus diingat yea vitamin/supplement ni bukan macam panadol activefast.
Sakit kepala, makan panadol lepas dua jam dah boleh main candy crash.
No no no no.
Ia akan ambil masa untuk bertindak.
Bergantung kepada tahap kesihatan tubuh kita, gaya hidup, pemakanan etc.

Macam kes saya minggu pertama makan memang sakit kepala.
Kadang-kadang rasa macam migrain.
Tapi itu adalah proses pemulihan sebelum vitamin/supplement yang kita ambil itu boleh menyerap secara total.
Dan paling penting air masak.
Eh, saya pernah tanya sorang kawan naper tak mo minum air masak.
Jawapannya sebab nanti asyik nak terkencing.
Alolololo comelnya jawapan.
Actually apa yang masuk mesti keluar.
Bayangkan kalau minum/makan dengan banyak tapi tak ada yang dibuang.

So breastfeading mommies yang cari supplement untuk tambah susu boleh try Shaklee.
Entry ni tidak dibayar oleh sesiapa.
Saya sekadar berkongsi apa yang saya rasa elok dan memberi kebaikan.
Kalau nak try boleh tanya kawan saya Irda

No comments: