Wednesday, November 7, 2012

Selepas 4 Hari

25 Oktober, siang selepas baby lahir doktor benarkan saya dan baby pulang.
Tengah hari macam tu kami discharge.
Balik rumah EMAK dulu sebab nak balik rumah IBU dah petang, lagi pula hujan sangat lebat.

Esoknya 26 Oktober lepas solat Jumaat baru kami gerak balik rumah IBU.
EMAK dengan adik-adik pun ikut sekali.
Sampai rumah IBU dah petang dah.

Malam tu lah bermulanya episod tangisan tanpa henti my lil' girl.
Malam tu baby nangis memang  teruk.
Sampai tak tidur saya dibuatnya.
IBU dengan MR. Daddy pun ikut pujuk juga.
Last-last around pukul 3.30 macam tu baru baby tidur.
Itupun tidur atas lengan saya.
Sebagai balasan saya tak boleh tidur.
Takut terlepas, jatuh pula baby.

Pagi esoknya 27 Oktober dalam pukul 7 macam tu baby jaga terus nangis macam malam sebelumnya.
Terus kejut MR. Daddy bawa baby pergi hospital.
Doktor kata demam.
Disebabkan baru umur 4 hari, so kena waded untuk pantau.
Nak bagi ubat memang tak boleh.
Saya macam nak menitik air mata.
Demam dan waded...dua-dua buat saya sedih.

Akhirnya waded juga dalam pukul 11.30 macam tu.
Dari masuk pukul 11.30 tu baby memang menangis meraung-raung.
Langsung tak ada dengan saya.
Sepanjang dia menangis tu baby cuam bertukar tangan dari seorang nurse ke seorang nurse.
Air mata saya memang dah menitik-nitik.
Nurse tenangkan saya, suruh sabar surug tenang.
Baby memang macam tu.
Dia cuma tahu menangis untuk sampaikan apa yang dia rasa.
Tapi sebagai ibu, saya tak sampai hati tengok dia terus menangis macam tu.

Akhirnya saya ambil keputusan minta discharge dengan alasan saya nak balik ke hospital di mana baby lahir.
Sebab di situ rekod baby lengkap, rekod saya juga lengkap.
Lepas keluarkan memo doktor bagi discharge.

Malam tu juga kami sekeluarga (saya, baby, MR. Daddy, Irfan) balik KL rumah EMAK.
Dalam pukul 1.30 pagi kami ke wad kecemasan PPUM.
Masa ni baby masih lagi tak berhenti menangis.
Mujur sepanjang perjalanan balik ke KL baby tidur dalam kereta.
Doktor check itu ini then decided baby kena waded.
Sekali lagi saya rasa down.
Walaupun dah tahu akan waded tapi tetap rasa down.

Tapi saya ambil positif.
Demi keselamatan dan kesihatan baby, saya ikutkan juga kata doktor.
Lepas pasang drip dekat tangan kecil baby kami waded.

Rupa-rupanya baby dehydrated.
Kurang air dalam badan.
Sebab tu dia asyik menangis.
Susu yang dia minum tidak dapat menampung keperluan dia.
Sedihnya saya rasa masa tu Allah sahaja yang tahu :)
Mujur staff nurse dan doktor di situ sangat-sangat membantu.
Saya rasa semangat semula.


Kesian, tangan kecil tu terpaksa dicucuk untuk masukkan drip dan antibiotik. Baby tak boleh makan ubat sebab usia belum sebulan.

Dua hari di bawah pemantauan doktor.
Dan setiap hari doktor sampaikan saya berita yang menyenangkan.
Alhamdulillah baby nampak semakin ok day by day.
Akhirnya 29 Oktober doktor bagi kami discharge.

Untuk keselamatan kami tak balik rumah IBU, tapi stay dulu di rumah EMAK.
If anything happen again hospital dekat.
But alhamdulillah sehingga hari ini baby nampak sihat dan semoga kesihatannya akan terus berkekalan.

Semoga anak mami akan kekal sihat sampai bila-bila....

No comments: