Monday, June 17, 2013

Dapat Makan Hati Riang

Assalamualaikum uollsssssssssss...
Monday blues kah? Iolls tidak! Hari ni iolls datang bekerja dengna semangat yang baru dan hebat. Kalau kita tanamkan semangat positif sedari awal kita memulakan hari kita, insya-Allah hari tersebut kita akan lalui dengan aura yang positif juga dan di penghujung hari kita akan dapati kita telah mengisi hari kita dengan sebaik-baiknya....insya-Allah.

Wahhhhhhhhhhhhh...gitu pembuka kata. Ini kalau Dr. Fadzilah Kamsah dengar berundur dia ok. Bukan apa, benda baik, positif kita kena share kan. Sharing is caringggggggggg.

Ini kisah semalam. Cerita pasal MR. Daddy. Petang semalam MR. Daddy tegur nak minum petang tak? Waktu tu saya tengah iron baju-baju kerja. Stok seminggu. Orang dah offer, haruslah angguk laju-laju. Tapi kita pun offer lah jugak, bancuh air.

Masa nak bancuh air tu nampak MR. Daddy keluarkan sesuatu dalam peti sejuk, then tanyalah apa tu? Keropok. Keropok??? Macam pelik je. Sebab plastik keropok tu kecik je. Pergi dekat tengok ikan masin yang kecik-kecik tu ok! Kegilaan apakah goreng ikan masin buat minum petang. Ini memang betul-betul tak ada penyakit cari penyakit. Makan ikan masin seplastik, lepas tu laki bini sama-sama darah tinggi. Ini baru chenta sejati bawak mati!

Daripada darah tinggi mengunyah ikan masin di petang hari (eh, akal pintarku masih tak dapat terimalah kehebatan meratah ikan masin di petang hari) moh lah kita cari makanan yang senonoh sikit. Lagi pun sajer nak bawak si Irfan tu keluar. Terperap jer dalam rumah tak berkembang minda budak tu (ah-la-san!) Tapi inilah bagusnya ada anak kecik ada alasan kalau nak keluar...kononnya sian ke budak-budak....

 Ini saya punya. Macam biasa tajuk lupa. Maklumlah peningkatan usia. Tapi ada bunyi chesee and chicken. Pandai-pandailah korang bubuh tajuk sendiri.

 Irfan punya. Yang ni tajuk nya ntah apa-apa. Panjang nak mampos. Habis semua yang ada dalam pinggan tu dia nak letak dalam tajuk. Koser nak menghafalnya. Kata kuncinya adalah finger fish. Udah! Senang!

 Ini kudapan. Irfan makan banyak jugak. Tapi mula-mula tu dia merungut jugak sebab benda ni rangup tapi tak ada rasa. Walhal ko makan kena cicah sos tu (daripada tomato) so rasa dia masam-masam gituh. Tapi Irfan tak makan sos gitu. Jadi taburkan sikit garam bagi ada rasa. Itu yang laju dia mengunyah tu.

 My littleHERO. Manjaaaaaaaaaa kemain budak nih. Tapi since ada adik ni dia faham yang dia tak boleh manja sangat. Kalau nak manja tu cakap nanti dulu mami nak tidurkan adik dulu, dia faham. Today tak gi nursery, tak sihat. MR. Daddy jaga. Pagi tadi hantar mami gi office. Sarapan juga dengan mami.


 Ini budak gumuk...homaigod! Budak ni kalau pasal makan no prob at all! Nganga sajer...Sampai orang punya pun dia nak sental jugak. Hari tu kemain dia menjerit-jerit menangis sama naik dengan abang. Abang pun ikut menjerit jugak. Berebut tin milo abang. Geram betul! And dia jugak pantang nampak abang susu botol. Mesti dia histeria nak jugak menyusu botol...padahal!!! Habis pun tak. Tensi mak jemah.

Oklah iollls dapat tak aura positif dari iollls.....


No comments: