Tuesday, July 19, 2011

Setahun Tanpa Dia

19 Julai 2010
Air mata yang gugur tanpa henti dalam perjalanan dari KLIA ke kampung
Menangisi pemergiannya
Saya cuba tahan, tapi ia tetap mengalir laju
Tengah hari itu saya dikhabarkan ayah pergi dijemput Ilahi.
ALLAH...
Perkataan terakhir saya sebelum jatuh terduduk disambut rakan pejabat.

Hari ini walau ayah telah tiada tetapi kenangannya masih hidup bersama saya.
Setiap masa...
Sentiasa ada dalam setiap langkah kaki saya...
Sentiasa menemani perjalanan hidup saya...

Apa yang pernah ayah tegah,
Apa yang pernah ayah larang,
Apa yang pernah ayah bantah,
Semuanya telah saya perolehi jawapannya.

Saya anak yang kuat memberontak.
Saya selalu mahu melakukan sesuatu mengikut cara saya.
Tetapi ayah selalu kata...
Saya belum kenal siapa diri saya.
Tetapi ayah tahu kemampuan saya.
Selalu ayah akan aturkan segalanya.
Dalam membantah saya ikut juga

Ayah mendidik saya dan adik-beradik dengan cara yang berbeza.
Kata ayah walau kami lahir dari rahim ibu yang sama tapi jiwa kami tak serupa.

Ayah jarang tinggi suara tapi itu tak bermakna ayah tidak pernah marahkan kami semua.
Ayah ada caranya.
Kalau ayah marah saya, ayah hanya akan panggil saya sahaja.
Ayah akan sebut apa salah saya, tegur dan beritahu apa akibatnya.

Bila saya semakin dewasa, ayah mula menjadi sahabat saya
Ayah akan telefon saya bila ada perkara yang nak dicerita
Ayah akan telefon saya kalau dia perlukan pendapat saya
Ayah akan telefon saya jika ada masalah yang tidak dapat diselesaikannya

Waktu saya gagal dalam satu cabang perjalanan hidup saya
Ayah datang pada saya
Ayah peluk saya
Ayah usap kepala saya
Ayah kata tak apa sebab saya dah cuba, ayah tak kecewa.

Waktu saya bangkit semula kerana kegagalan masa lalu
Ayah senyum pada saya.
Ayah usap kepala saya
Ayah kata tahniah ayah tahu kamu boleh buat sebab ayah tahu kemampuan kamu.

Kini,
Setelah ayah tiada, saya hidup dengan kenangan sewaktu bersamanya.
Saya dewasa dengan nasihat-nasihatnya.
Saya matang dengan teguran dan tunjuk ajarnya.

Sampai bilapun,
Selagi hayat dikandung badan,
Selagi akal dapat berfikir,
Selagi Allah mengizinkan,
Sayang saya pada ayah tetap padu...

Al-fatihah buat arwah ayah (SALEHUDDIN BIN ARSHAD)


2 comments:

simplyatie said...

alfatihah utk arwah ayah... mengingatkan saya kepada arwah atok saya..

Unknown said...

yatie,
terima kasih...kenangan bersamanya masih kuat dlm ingatan saya.